0709-519273

Exekutiv lika med snabba beslut?

Måste jag alltid ha ett svar som chef? Nu och omgående? Behöver jag alltid veta vad som är rätt eller fel, direkt, i alla situationer? Jag är övertygad om att många chefer tror att de alltid måste ha ett svar och att de i alla lägen behöver vara beslutsmässiga. ”Den exekutiva chefen, har alltid en plan och om inte så gör vi ett projekt av det, för något måste vi alltid göra, nu!”

Eller? Vad skulle hända om vi inte gav efter för impulsen att omedelbart reagera på allt? Att istället ge oss själva tid att verkligen sätta oss in i en fråga och djupna i frågeställningen. Skulle förtroendet för dig som chef minska eller öka? Jag tror att de flesta av oss inser svaret, men fångas av egna och andras krav och förväntningar.

Är alltid det brådskande lika med det betydelsefulla? Jag tror inte det, ofta är det bästa att som ledare, ge sig själv tid att värdera frågan och diskutera tillsammans med sitt team. I 90% av fallen behöver jag inte agera direkt, däremot stanna upp, andas och tänka till… Leder detta mot målet, är detta en bisak eller huvudsak? Vad lägger jag min tid och min energi på?

När du har klart för dig dina prioriteringar och vad som är viktigt då är det mycket lättare att fatta beslut. Du har ”valet i stunden” som Marcus Jarl medförfattare till boken ”De 5 valen” brukar säga.

 

Dela gärna...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *